Az e-mail lista szegmentálásával a feliratkozókat kisebb csoportokra oszthatod olyan jellemzők alapján, amik segítenek a célzottabb e-mailek kézbesítésében.

A világ minden vállalata, a Google-től a helyi pékségig, ugyanazt akarja a marketing terén – hogy képes legyen a megfelelő embereknek a megfelelő időben megfelelő üzenetet küldeni.

Feliratkozóidnak különböző érdeklődési körei, szokásai és igényei vannak. A tömeges e-mailek kiküldése soha nem fogja tudni kielégíteni ezeket az igényeket. A szegmentálás lehetővé teszi kisebb csoportok létrehozását, hogy célzottan küldhess nekik e-maileket.

Mi az e-mail szegmentálás?

Az e-mailek szegmentálása olyan célzási technika, amiben az e-mail listát kisebb csoportokra osztod, általad választott jellemzők alapján. A szegmentálás lehetővé teszi a személyreszabott e-mailek küldését, ami magasabb aktivitást és elkötelezettséget eredményez, mivel a témák relevánsabbak a feliratkozók számára.

A MailerLite-ban több szempont szerint is szegmentálhatsz, beleértve a földrajzi helyet, az életkort, a viselkedést vagy bármi mást, ami a leginkább releváns.

Az alábbi példában 3 szegmenst láthatsz.
Kék: inaktív feliratkozók
Lila: a Chicagoban élő feliratkozók
Zöld: a 18-24 év közötti feliratkozók

💡 Mi a különbség szegmens és csoport között?

A MailerLite-ban lehetőséged van „szegmenseket” és „csoportokat” is létrehozni. Bár mindkét funkció segít abban, hogy relevánsabb tartalommal célozd meg a feliratkozóidat, mégis kissé eltérő dolgokról van szó.

Szegmens: Feliratkozók csoportosítása, ami egy „szabály” alapján működik. Ezt egy szűrővel lehet létrehozni, és a feliratkozókat csak az adott szabály alapján lehet hozzáadni vagy eltávolítani a listáról. Például, ha egy feliratkozó az „Az elmúlt 14 napban iratkozott fel” szegmenshez csatlakozik, akkor 15 nap után automatikusan eltávolításra kerül.

Csoport: A csoport nem egy meghatározott „szabály” alapján működik. A feliratkozókat saját preferenciáid alapján adhatod hozzá és távolíthatod el. A csoportok nem frissülnek automatikusan, és csak akkor változnak, ha személyesen áthelyezel egy feliratkozót, vagy ha egy automatizáció áthelyezi egy másik csoportba.

Mikor és hogyan kezdd el az e-mail lista szegmentálását?

Az e-mail marketing korai szakaszában a szegmentálást olyan speciális funkciónak tekintették, amit csak a szakértő marketingesek használtak. Ma már szerencsére bárki könnyen küldhet célzott e-maileket az olyan egyszerű eszközökkel, mint például a MailerLite.

Az emberek különböző okok miatt iratkoztak fel a listádra. A listán belüli különbségek feltárásának legjobb módja az, ha egy olyan alapvető szegmentációval kezded, mint a feliratkozási forrás.

A cél az, hogy az idő múlásával részletesebb profilokat készíts az egyes feliratkozókról. Tudj meg többet arról, mit szeretnek és szeretnének, amikor velük kommunikálsz.

Először is el kell kezdened a szegmentálási célok meghatározását.

Mik a szegmentálási célok?

– Mit próbálsz elérni az e-maillel?
– Hogyan segítheti a listád szegmentálása elérni ezeket a célokat?

Tegyük fel, hogy az a célod, hogy nagyobb legyen a megnyitási arány és aktívabb, elkötelezetebb legyen a közönséged. Így már könnyebb lesz szűrnöd az e-mail listádat, hogy különböző üzeneteket kapjanak az aktív és az inaktív feliratkozók.

Célzott e-mailek küldésekor sokkal jobb lesz a megnyitás arány és nagyobb az átkattintások száma. Valójában a tanulmányok azt mutatják, hogy a szegmentált hírleveleknél 14,32% -kal magasabb volt a megnyitási arány, mint a nem szegmentált hírleveleknél. Ez a személyre szabott e-mail ereje!

A viselkedés szerinti szegmentálásnak óriási ereje van

A viselkedés alapján történő szegmentálás a leghatékonyabb módszer, mert a feliratkozó valós cselekvései váltják ki a szegmentálást.

Szegmentálhatsz sokféle online viselkedés alapján, például amikor a feliratkozók rákattintanak bizonyos linkekre az e-mailben, felkeresnek bizonyos weboldalakat vagy vásárolnak a webhelyeden, esetleg elkezdik követni a social media oldaladat.

A viselkedés alapú szegmentálás és az automatizálás együttesen működik a MailerLite-ban, így a feliratkozóknak különböző tartalmakat küldhetünk a cselekvéseik alapján.

Például, amikor a feliratkozó egy linkre kattint a hírlevelében, az elindít egy e-mail automatizálási munkafolyamatot, ami küldhet egy e-mailt, vagy hozzáadhatja a feliratkozót egy új szegmenshez. Minden automatizált, így sok munkát megspórolva láthatod az eredményeket.

Íme néhány módszer a viselkedés alapján történő szegmentálásra.

Szegmentálás regisztrációs csatorna szerint

A feliratkozókat szegmentálhatod aszerint, hogy melyik csatornán iratkoztak fel. Azokat, akik a blogodon iratkoztak fel, jobban érdekelhetik a vállalkozásoddal kapcsolatos tartalmak. Azok, akik a webshopodban, vásárlás során iratkoztak fel, a termékeidről szeretnének többet hallani.

Minden feliratkozói űrlaphoz létrehozhatsz egy külön csoportot. Akik az űrlapon keresztül iratkoztak fel, az érdekődési körüknek megfelelő csoporthoz rendeljük hozzá (megcímkézzük).

Szegmentálás vásárlói útvonal szerint

A feliratkozóid mind a vásárlói útvonal különböző pontjain vannak. Vannak, akik új érdeklődők, míg mások már vásároltak tőled, és szeretnek hallani felőled.

Jó módszer az alapján szegmentálni, hogy a vásárló a vásárlói útvonal melyik pontján van.

Hűséges vásárlóidnak/ügyfeleidnek más promóciós e-maileket kell küldened, mint azoknak, akik még csak most iratkoztak fel a listádra. Az új feliratkozóknak promóciós ajánlat helyett inkább üdvözlő e-mailt küldjünk. Az üdvözlő e-mailekről bővebben ebben a cikkben olvashatsz.

Tegyük fel, hogy egy feliratkozó elolvasott egy blogbejegyzést, majd elment a termékoldaladra, de nem vásárolt. Az adott személyt egy adott szegmensbe helyezheted, így célzott e-mailt küldhetsz neki, hogy vásárlásra ösztönözd.

Azok a feliratkozók pedig, akik vásároltak terméket, egy másik szegmensbe kerülnek. Bonyolultnak hangzik? Ne aggódj, valójában könnyű beállítani. Az oktató felületen részletesen megmutatom egy videó segítségével.

Szegmentálás korábbi vásárlások szerint

A MailerLite integrációk segítségével szegmentálhatod a listádat korábbi vásárlások alapján. A vásárlási előzmények alapján küldheted nekik az újabb, stílusuknak vagy érdeklődési körüknek megfelelő e-maileket. Ez a fajta ajánlásmarketing az Amazon üzleti tevékenységének több mint 35%-át teszi ki!

Például annak, aki most vett egy új cipőt, impregnáló spray-re vagy zoknira lehet szüksége. Az alábbi hírlevél remek példa arra, hogy a korábbi vásárlásokra összpontosító, személyre szabott e-mail milyen releváns és hatékony lehet.

Szegmentálás aktivitás/elköteleződés szerint

Vess egy pillantást az e-mail statisztikáidra, és különítsd el a kevésbé aktív feliratkozókat azoktól, akik gyakran olvassák a leveleidet. Így létrehozhatsz egy szegmenst az elkötelezett feliratkozókból, és különböző ajánlatokat kínálhatsz nekik, vagy ösztönözheted őket a tartalmaid megosztására.
 
A két fő elkötelezettségi mutató: a megnyitási és a kattintási arány.  A MailerLite feliratkozó-szűrője rendelkezik egy beépített „Inaktív idő” beállítással, aminek a segítségével szegmentálhatsz. Csak megadod a napok számát (hogy a feliratkozó hány napja nem nyitott meg e-mailt, vagy nem kattintott egy e-mailben sem), és a rendszer megtalálja az összes inaktív feliratkozót.
 
Ezzel az információval felvértezve dedikált hírlevelet küldhetsz a szegmensnek, aminek célja az inaktív feliratkozók újbóli bevonása. Mint például az Animoto alábbi e-mailje.

Szegmentálás elégedettségi kérdőívek eredményei szerint

A vásárlói elégedettség és a felhasználói élmény kiemelkedően fontos a vásárlók/ügyfelek megtartása és a vállalkozás növekedése szempontjából. A boldogság nyomon követésének legjobb módja, ha e-mailben küldesz elégedettségi kérdőívet a feliratkozóidnak.

A kérdőív blokkok segítségével megkérdezheted a vásárlóidat/ügyfeleidet, hogy mit gondolnak egy bizonyos termékről, hogy tetszik nekik a tartalmad, vagy bármilyen más típusú kérdést, ami releváns a vállalkozásod szempontjából.

A MailerLite dolgozói a Net Promoter Score (NPS) felmérést szokták kiküldeni, hogy megtudják, hogyan állnak. A kérdőívekre adott válaszok alapján az emberek automatikusan bekerülnek egy meghatározott csoportba, aztán egy olyan e-mailt kapnak, amit úgy alakítottak ki, hogy a kérdőívre adott válaszaikra reagáljanak.

Ebben az esetben azokat, akik 1-8 közötti értéket jelöltek meg, „nem túl elégedett/semleges” szegmensbe, míg a 9-10-re kattintókat „elégedett ügyfelek” szegmensbe sorolták.

Ezután minden csoport külön nyomon követési e-mailt kapott a válaszaik alapján – így mindenki számára biztosított volt a személyre szabottabb élmény.

Kombináld a különböző szegmenseket

Több szűrő kombinálásával olyan szegmenseket hozhatsz létre, amik egy nagyon specifikus célközönséget tűpontosan céloznak meg.

Például (amennyiben rendelkezel a megfelelő adatokkal) megtalálhatod egy adott régión belül azokat a feliratkozókat, akik:

– egy adott termék iránt érdeklődnek.
– több, mint 5000 forintot költöttek.
– inaktívak voltak az elmúlt 3 hónapban.

Kombinálhatod ezt a 3 szűrőt, és az új szegmensnek így célzott „visszacsábító” e-mailt küldhetsz, amiben különleges kedvezményt kínálsz, hogy visszahódítsd az inaktív feliratkozókat.

További ötletek szegmentálásra

Bár nagy rajongója vagyok a viselkedés szerinti szegmentációs stratégiáknak, rengeteg más módja is van a feliratkozók szegmentálásának. Nézzünk meg ezek közül néhányat.

1. Szegmentálás földrajzi hely szerint 🌎

A földrajzi hely szerinti szegmentálás a lakóhelyük szerint osztja fel a feliratkozókat. Ez egyszerű módja annak, hogy olyan regionális tényezők alapján küldj célzott e-maileket, mint az időjárás, a helyi szokások vagy események.

A helyspecifikus tartalmakkal javíthatod a relevanciát, például hivatkozhatsz a helyi eseményekre, vagy összpontosíthatsz csak az adott helyen érvényes különleges ajánlatokra.

2. Szegmentálás preferenciák szerint

A feliratkozási űrlapon vagy egy későbbi hírlevélben megkérheted az embereket, hogy jelöljék be az e-mail preferenciáikat a jelölőnégyzetekben. Ezután automatikusan hozzáadhatod őket a megfelelő szegmensekhez, hogy az érdeklődési körüknek megfelelő e-maileket kapjanak.

Képzeld el például, hogy van egy kézműves hírleveled. Lehet, hogy vannak olyan feliratkozóid, akiket jobban érdekel a festészet, míg másokat inkább a kötés vagy a barkácsolás. Küldhetnél egy opt-in (vagyis feliratkozási) űrlapot, ahol az emberek kiválaszthatnák, hogy milyen e-maileket szeretnének kapni, hogy a jövőben relevánsabb témájú hírleveleket kaphassanak tőled.

3. Szegmentálás értékelések alapján 💬

Beszéltünk már az elégedettségi kérdőívekről, de mi a helyzet az értékelésekkel? Szegmentálhatod feliratkozóidat aszerint, hogy írtak-e már véleményt márkádról, vagy sem. Így kiemelheted a hűséges vásárlókat/ügyfeleket, és azokat is, akiknek szükségük lehet egy kis ösztönzésre, hogy megosszák tapasztalataikat.

Küldhetsz például egy emlékeztető e-mailt azoknak, akik még nem hagytak értékelést, míg azoknak, akik már hagytak, küldhetsz egy köszönő üzenetet és egy kedvezménykupont.

4. Szegmentálás lead mágnesek szerint 🧲

Lehet, hogy a feliratkozóid egy bizonyos lead mágnes elérése miatt iratkoztak fel. Ez további támpontokat adhat az érdeklődési körükről, illetve lehetőséget teremt arra, hogy az adott témához kapcsolódóan további e-maileket küldj nekik.

Tegyük fel, hogy egy méhészeti e-bookot ajánlottál azoknak, akik feliratkoztak a hírleveledre. A feliratkozókat valószínűleg érdeklik a méhek, így a későbbiekben további e-maileket küldhetsz nekik a méhészkedésről.

5. Szegmentálás demográfiai tényezők szerint 👩‍💼

A demográfiai szegmentálás az embercsoportok számszerűsíthető jellemzői alapján osztja fel a listát. A demográfiai jellemzők közé tartozik például az életkor, a nem, a jövedelem.

Tegyük fel, hogy egy biztosítótársaságod van, ami életkor alapján különböző biztosítási csomagokat kínál. Ahelyett, hogy egy hosszú, általános e-mailt küldenél, amiben felsorolod az összes elérhető csomagot, szegmentálhatod a listát, hogy rövidebb, relevánsabb e-maileket küldhess, amik az egyes korcsoportokat célozzák meg.

6. Szegmentálás közösségi média aktivitás alapján📱

Vannak olyan feliratkozóid, akik a közösségi médiában is aktívak? Ezekkel az emberekkel biztosan szeretnél kapcsolatot teremteni és szorosabb kapcsolatot ápolni. Nagy valószínűséggel ők fogják ugyanis megosztani a tartalmaidat.

Ha például a Zapier segítségével összekapcsolod az Instagramot a MailerLite-tal, létrehozhatsz vagy frissíthetsz feliratkozókat, ha bekövetnek, betagelnek, vagy like-olnak egy posztot. Majd ezeket az adatokat felhasználhatod a feliratkozók közösségi média aktivitás szerinti szegmentálására.

A MailerLite megkönnyíti az e-mail szegmensek létrehozását

A MailerLite biztosítja az összes eszközt, amire szükség van a listák rendezéséhez és a szegmensek kezeléséhez, lehetővé teszi a szabályok beállítását és a folyamat automatizálását.

Ne feledd, hogy a MailerLite szegmensei dinamikusak, ami azt jelenti, hogy a feliratkozókat automatikusan hozzáadják vagy eltávolítják, ha megfelelnek a szűrési feltételeknek.

A szegmentálás egy hatékony eszköz, ami segít a megfelelő üzenetet a megfelelő embereknek elküldeni. Most bárki a következő szintre emelheti a a szegmentálást az automatizálással. Ha hagyod, hogy a feliratkozók automatizmus segítségével önmagukat szegmentálják, az üzenetek nem csak relevánsak lesznek, de automatikusan, a tökéletes időben kerülnek kézbesítésre.

Ha szegmentálsz, a feliratkozóid garantáltan VIP-nek érzik majd magukat, mert megmutatod, hogy eléggé törődsz velük ahhoz, hogy személyre szabd az élményüket. Kezdd azzal, hogy megtervezed a céljaidat, majd határozd meg, hogy a fenti szegmentálási stratégiák közül melyik segíthet a célod elérésben.

forrás: mailerlie.com